Grundutbildning för yrkesverksamma fritidsledare i öppen verksamhet och är i linje med de Europeiska riktlinjer för öppen fritids- och ungdomsverksamhet, ”Chartern” som antogs 2020.
Grundutbildning är i 3 steg och består av olika kunskapsteman och varvar inspel, föreläsning, praktiska övningar med gemensamma samtal. Genom handledande förhållningssätt, baserad på aktuell forskning, beprövad erfarenhet och praktiska exempel utforskas yrkesrollen. Validering ingår i grundutbildningen.
________________________________________________________________________________________________________________
Steg 1
Fokus är på såväl individen som gruppen genom att ta upp både psykologiska och sociologiska grundbegrepp.
Hur fria tiden har förändrats från dåtid till nutid.
Kommunikativt ledarskap och känna till teorier och praktik om ledarskap samt förstå innebörden av empowerment.
Innehåll i korthet:
– Psykologiska grundbegrepp som för-klarar individens identitetsutveckling
– Grupp – ungdomar – sociologiska och psykologiska grundbegrepp
– Fritid – den fria tiden – nu och då
– Jag som ledare – ungdomsledarens roll – att leda, stödja, stärka egenmakt
________________________________________________________________________________________________________________
Steg 2
Fokus speciellt på demokratiska behörighetsprocesser och det främjande förhållningssättet. Belyser betydelsen av det sociala könet och vikten av att arbeta genusmedvetet som ledare. Om inkludering – hur inkluderar eller exkluderar vi. Arbetet med ledarskap utifrån mobilisering och konflikthantering. Här kopplas diskrimineringslagstiftningen till begreppet mångfald.
Innehåll i korthet:
– Demokratiska behörighetsprocesser och cirkulära kommunikationstekniker
– Det främjande förhållningssättet
– Leda engagemang – mobilisera – hantera konflikter
– Genus, jämställdhet, mänskliga rättigheter
– Inkludering, diskrimineringslag, mångfald
________________________________________________________________________________________________________________
Steg 3
Fokus är på det egna ledarskapet kopplat till lokalsamhället. Här synliggörs strategier för lokalt utvecklingsarbete ur fritidsledarens perspektiv. Stor vikt läggs på projektutveckling och ledarroll i projekt. Hur du som ledare arbetar med mål och kvalitet i den öppna fritidsverksamheten.
Innehåll i korthet
– Strategier för lokalt utvecklingsarbete
– Från idé till projekt, projektutvecklingsmetodik
– Mål och kvalitetsarbete, styrdokument
– Sociala medier
________________________________________________________________________________________________________________
Validering
För dig som går Grund innebär det att du också validerar din ledarskapskompetens. Det synliggör din kompetens och det stärker ditt professionella förhållningssätt. Validerade ledare bidrar också till att bättre kunna kvalitetssäkra verksamheten.
Valideringens kunskapsområden:
– Demokrati och värdegrund
– Individ- och grupputveckling
– Ledarskap, organisering och medarbetarskap
– Rollen och uppdraget som ledare i öppen fritidsverksamhet
– Grundläggande kunskap om arbetsmiljö och säkerhet på arbetsplatsen
________________________________________________________________________________________________________________
Datum, kostnad, plats & kursanmälan
Grund 1
Steg 1A: 13 – 15 december, Steg 1B: 7 – 8 februari
Pris Medlem 9 900 kr. Övriga 12 900 kr.
Grund 2
Steg 2A: 7 – 9, mars, Steg 2B: 21 – 23 mars
Pris Medlem 9 900 kr. Övriga 12 900 kr.
Grund 3
Steg 3A: 18 – 20 april, Steg 3B: 23 – 25 maj
Pris Medlem 9 900 kr. Övriga 12 900 kr.
Validering till ett värde av 3 500 kr i kurspriset.
Resa och logi ingår ej i avgiften.
Plats
Valla folkhögskola, Linköping.
Hålltider Första dagen i varje delkurs startar kl.10.00 (09.30 fika).
Sista dagen i varje delkurs slutar kl.16.00.
För mer info och anmälan:
Staffan Lindqvist staffan.lindqvist@settlements.se, 072-311 94 00
Folder att ladda hem: Folder Grund 2022 – 2023
________________________________________________________________________________________________________________